چرا سریال «یاغی» استقبال از کشتی را بالا برد؟/مخاطب ایرانی پیام سطحی و مسقیم را پس میزند
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۱۹۵۸
گروه جامعه خبرگزاری فارس- عطیه همتی: بعد از پخش سریال «یاغی» که داستانش درباره جوان با استعداد کشتیگیری ست که اتفاقات مختلفی را پشت سر میگذارد، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه بعد از پخش این سریال تعداد ثبت نام رشته کشتی در باشگاههای ورزشی به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد. برای صحتسنجی خبر با باشگاهها و خانه کشتیهای مختلفی در نقاط مختلف پایتخت تماس گرفتیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در گذشته و محافل فرهنگی همیشه کلیدواژه پر استفادهای به نام «تهاجم فرهنگی» وجود داشت و حرف از مبارزه با آن بود. اما به نظر میرسد در سالهای اخیر از مرز این واژه گذشتهایم و اتفاقات شکل دیگری و پیچیدهتری در حال رخ دادن است.
بله در فرهنگ داخلی ما، خصوصاً فرهنگ حاکم بر رسانه توسط جریانهای اصلی رسانهای که غالباً حاکمیتی هم هستند، یک مقولهای خیلی تحت تمرکز رسانهها است. مقولهای به نام تهاجم فرهنگی که راجع به آن خیلی هم صحبت میشود، سیاستگذاریهای فرهنگی_رسانهای برایش صورت میگیرد و در سپهر ادبیات رسانهای و حتی ادبیات مسوولین کشور گستره زیادی پیدا کرده است.
اما امروز در کنار این موضوع که خیلی باب شده، یک موضوع مهم دیگر وجود دارد که به اندازه تهاجم فرهنگی مهم است ولی در منظر رسانهها و نخبههای فرهنگی مغفول مانده است، بحث «استحکام فرهنگی» است. به مقوله تربیت، آموزش و ارتقای سطح سواد فرهنگی و سواد رسانهای آحاد جامعه، استحکام فرهنگی اطلاق گفته میشود. خیلی از کشورها، فارغ از بحث تهاجم فرهنگی، رویکردهایشان را ابتدا برای مخاطبین خاص رسانههایشان و مبحث استحکام فرهنگی میبرند.
مخاطبین خاص یعنی چه نوع مخاطبی و این رویکرد چگونه است؟
ما در کل دنیا دو نوع جامعه داریم. یا به تعبیر دیگر از حیث مخاطبشناسی دو نوع مخاطب داریم. مخاطبین یکسری از کشورها low content هستند. یعنی مخاطبینی که با محتواهای ساده به شدت تحت تأثیر قرار میگیرند. از طرفی برخی کشورها هستند که مخاطبینشان high content هستند. یعنی با محتواهای ساده، ابتدایی و دم دستی تحت تاثیر قرار نمیگیرند.
گستره مدیریت پیام در کشورهایی که مخاطبشان low content هستند و با پیامهای ساده تحت تأثیر قرار میگیرند، به این شکل است که آن سیاستگذار رسانهای با پیامهای خیلی ساده اعم از پیامهای تبلیغاتی، پیامهای اقناعی و پیامهایی که در اخبار گفته میشود، مردم را قانع میکند که یک کاری را انجام بدهند یا یک کاری را انجام ندهند. در این روند فرایند اقناع به سادگی و به صورت مستقیم انجام میشود. اما در یکسری از کشورهای دیگر از جمله کشور خودمان، ایران و حتی کشورهای توسعه یافته مثل آمریکا و انگلیس و کشورهای اروپای غربی، ما با مخاطب high content مواجه هستیم. یعنی کسانی که به شدت پیچیده فکر میکنند. پس بنابراین محتوایی که به آنها ارائه میشود، اگر محتوای لخت و عریانی باشد، آنها نمیتوانند این محتوا را بپذیرند. یعنی نه تنها آن محتوا را نمیپذیرند، بلکه آن محتوا به ضد تبلیغ خودش تبدیل میشود. از این جهت سیاستگذاران رسانهای برای آن کشورها یکسری سیاستهای جدید را که هوشمندانهتر هم است، اتخاذ میکنند.
میتوانید در این مورد مثال بزنید؟
بله مثلا از جمله سیاستهای رسانهای که کشورهایی که مخاطبان پیچیده و سطح بالایی دارند این است که حرفهای عالمانه را در قالب مصرفهای رسانهای عامیانه برای مخاطبشان مدیریت تصویر یا بازنمایی میکنند. این خیلی مهم است که حرف عالمانه در قالب عامیانه یا در قالب یک موقعیتی یا یک ابزاری که مخاطب public یا مخاطب عام را درگیر میکند، زده شود. یا به تعبیر دیگر من از کلمه «عرفی سازی» استفاده میکنم. فرایند عرفی سازی سخنان عالمانهای که از قبل درموردشان فکر شده، در کشورهایی که مخاطبانشان مخاطبان high content و پیچیدهای هستند، بیشتر در حوزه فیلم و سریال شکل میگیرد. یعنی اینها اگر میخواهند حرفهایشان را یک جایی نقل کنند، به جای اینکه از تریبونهای رسمی استفاده کنند، در یک فرایند بلند مدت یا میان مدت در قالب فیلم و سریال این حرفها را بیان میکنند که تاثیرگذار باشد.
مثال بارز آن که خیلی هم شناختهشده است، مثال «فوتبالیستها» است. کارتون فوتبالیستها که اسم اصلی آن «کاپیتان سوباسا» بود، در سال ۱۹۸۱ تولید میشود. این کارتون تا سال ۱۹۸۶ هم ادامه پیدا کرد. کارگردان این اثر یوکی تاکائوشی بود.
کارتون کاپیتان سوباسا یا همان فوتبالیستهای خودمان زمانی در ژاپن آغاز به کار کرد که فوتبال ژاپن هیچ موفقیتی پیدا نمیکرد. جالب است بدانید این کارتون توسط فدراسیون فوتبال ژاپن حمایت شده و دستور ساختش انجام گرفته است. اینکه یک فدراسیون فوتبال به عنوان یک ابزار رسانهای یک کارتون تولید میکند، خودش جای تأمل زیادی دارد. خلاصه اینکه این کارتون در زمانی ساخته شد که فوتبال ژاپن موفقیتی کسب نمیکرد. تیم ژاپن حتی به جام ملتهای آسیا که یکی از جامهای تقریباً ابتدایی در فوتبال تلقی میشود هم تا آن سال حضور پیدا نکرده بود. اینها آمدند گفتند ما با یک سیاست میان مدت یک انیمیشن طراحی میکنیم که نوجوانان و جوانانمان را به سمت فوتبال تشویق کنیم و این ورزش را ترویج کنیم تا یک کنش رفتاری و انگیزشی در مساله فوتبال ایجاد شود. سرانجام این کارتون تولید شد.
طبق آمارهای رسمی که از سمت ژاپن منتشر شده بود، پس از اینکه این کارتون تولید شد، تعداد بازیکنان فوتبالی که از نوجوانی به مدارس فوتبال میرفتند چیزی حدود ۱۲۰هزار نفر بیشتر شد. در واقع دو برابر شده بود و حالا ۲۴۰هزار نفر به مدارس فوتبال میرفتند.
جالب است بدانید ۷ سال بعد از اینکه این کارتون تولید شد، کسانی که به مدارس فوتبال رفته بودند، بزرگ شدند و به تیمهای بزرگتر راه یافتند و برای اولین بار تیم ژاپن به جام ملتهای آسیا راه یافت. ۱۱ سال بعد از پخش این کارتون هم تیم ژاپن برای اولین بار قهرمان آسیا شد. این تأثیر سریال بر مخاطب ژاپنی بود که پیچیده فکر میکرد. طبیعتاً آن عنصر تولیدکننده پیام یا مدیریتکننده پیام در ژاپن نمیتوانست به صورت صریح و مستقیم کودکان و نوجوانان را به فوتبال دعوت کند. پس با این اقدام کنشگری موفقی داشت.
من از مطرح کردن این مثال میخواهم به یک مقولهای برسم که آن مقوله به نظرم در بازشناسی یکسری از تولیدات رسانهای یا محصولات فرهنگی_رسانهای که خصوصاً داخل کشورمان در حال تولید شدن است، خیلی خیلی مؤثر است.
از این موضوع میشود نتیجه گرفت که آن چیزی که ما در رسانه میسازیم مقصد بعدی ما را مشخص میکند؟
ما یک مقولهای داریم به نام social reality یا واقعیت اجتماعی و یک مقوله دیگری هم داریم به نام media reality یا واقعیت رسانهای.
خیلی از روانشناسان و جامعهشناسان و افرادی که صاحب نظریه هستند، معتقدند آن چیزی که برساخت رسانهها است و media reality یا واقعیت رسانهای نام دارد، خیلی مهمتر از social reality یا واقعیت اجتماعی است. یا به تعبیر دیگر واقعیت رسانهای میتواند کاری کند که آن واقعیت اجتماعی هم محقق شود. از این گزاره میخواهم برسم به اینکه برخی از تجربههای رسانهای کشورها که تبدیل به واقعیت رسانهای شد بعد از آن به واقعیت اجتماعی نیز تبدیل شده است.
یا به تعبیری دیگر تأثیرگذاری ابزارهای رسانهای بیشتر در قالب فیلم، سریال و مستند است و توانسته منجر به یکسری از کنشهای اجتماعی شود. کنشهایی که حتی باعث به وضع قانون جدید در برخی از کشورها شده است.
غیر از فوتبالیستها مثالهای دیگری وجود دارد که موضوعاتی که در فیلم و سریالها و حتی مستندها مطرح شده تبدیل به یک بحث اجتماعی شود؟
مثالی که برای این موضوع میتوانم بزنم به صورت متمرکز چند فیلم و مستند و کار کوتاه است که اینها توانستهاند بحث ملی داشته باشند. مثلاً فیلم rosetta که یک فیلم بلژیکی و در ژانر اجتماعی است. وقتی که این فیلم پخش شد، نخست وزیر بلژیک گفت ما بحث حمایت از حقوق کارگران را مجدد مطرح میکنیم. یعنی سیر تأثیرگذاری این فیلم به قدری زیاد بود که توانست مقوله حمایت از کارگران را در کشوری مثل بلژیک متحول کند.
یا برای مثال فیلم «دختری در رودخانه» که یک فیلم پاکستانی است و تقریباً میتوان گفت در فضای روشنفکری هم ساخته شده است. این فیلم پیرامون قتلهای ناموسی بود. این فیلم در اسکار هم پخش شد. پس از پخش شدن این فیلم، نخست وزیر پاکستان گفت ما ماجرای قتلهای ناموسی را پیگیری میکنیم. در آخر هم منجر به تغییر قانون برخورد با قاتلان قتلهای ناموسی شد. این تأثیرگذاری همان تأثیرگذاری واقعیت رسانهای بر واقعیت اجتماعی است.
مثالهای مختلف دیگری هم وجود دارد. مثلاً یک مستندی هست به نام black fish یا ماهی سیاه که راجع به نهنگهای سیاه یا اورکاها ساخته شده است. مستند تلخی است که بحث شکار نهنگهای سیاه و استفادههای نمایشی از آنها را بررسی میکند. بعد از اینکه آن مستند پخش شد، در NBC خواندم که شرکتی که از این نهنگها برای کارهای نمایشی استفاده میکرد، سهامش از ۳۹میلیون دلار به ۱۸میلیون دلار کاهش پیدا کرد. ببینید یک مستند چقدر میتواند تاثیرگذار باشد!
یا فیلم the after tomorrow یا «پسفردا» راجع به بحث عصر یخبندان دوم است که میگوید عصریخبندان مجدد گریبانگیر کل دنیا خواهد شد. فیلمی در ژانر علمی_تخیلی است. بعد از پخش این فیلم، طبق آمارهایی که محققان دانشگاه بیل ارائه دادهاند، از آن جایی که این فیلم باعث افزایش آگاهی و اطلاعرسانی پیرامون دما و گرمایش جهانی بوده است، یکسری اتفاقات مثبت برای کسانی که فیلم را دیدهاند افتاده است. در واقع باعث افزایش بهرهوری رژیم مصرف گرمایشی و سرمایشی مردم کشور آمریکا شده است.
فیلم «نیمه شب به خانه بیا» که سال ۱۹۶۶ ساخته شده است، راجع به homelessها یا بیخانمانها است. این فیلم برای اولین بار مبحث بیخانمانها را مطرح کرد. بعد از پخش شدن این فیلم یکسری موجهای اجتماعی اعتراضی برای اولین بار در موضوع بیخانمانها در آمریکا ایجاد شد. در آخر هم یکسری از خیریهها فعال شدند و برای این مقوله شروع به فعالیتهای اجتماعی کردند. باز هم اینجا یک فیلم باعث تأثیرگذاری اجتماعی شد.
آیا موردهایی داشتیم که توانسته باشند در مسائل اقتصادی نیز موثر باشند؟
در همه چیز نمونه وجود دارد. اگر بخواهم بحث اقتصادی را هم مطرح کنم، یک مستندی وجود دارد به نام super size me یا «سایز بزرگ من». این مستند از طریق ادعای آشکار گفت فستفودها باعث چاقی میشود. نمونه مطالعاتیاش هم رستورانهای «مک دونالد» بود. بعد از اینکه این مستند پخش شد، مک دونالد مجبور شد آن ساندویچی که بیشتر در این مستند نمایش داده میشد را از منوی خودش حذف کند. سهام شرکت مک دونالد هم آسیب جدی خورد و با سازندگان مستند دعوا داشتند که شما به ما آسیب زدید.
مثال بعدی مستند «پایان خط» است که سال ۲۰۰۹ درباره صید بیرویه ماهیها در انگلستان ساخته شد. انگلستان یک کشور جزیرهای است و حدود ۴میلیون نفر از آدمهایی که آنجا کار میکنند، از طریق دریا امرار معاش میکنند. پس از پخش این مستند، در انگلستان یکسری اتفاقات افتاد که در نهایت باعث تغییر سیاستهای صید ماهی شد. حتی خود نخست وزیر انگلستان آن زمان دستورهایی برای این موضوع داد. باز هم اینجا یکی از تأثیرات رسانهای بر کنشهای اجتماعی را شاهد بودیم.
یا وقتی فیلم angry یا «عصبانی» پخش شد، فروش محصولات آیفون و سهامش حدود ۲۰درصد زیاد شد.
حتی بعد از اینکه فیلم «بتمن شوالیه تاریکی» که سال ۲۰۱۲ توسط نولان ساخته و سپس پخش شد، فردی به نام «آقای جیمز» به تقلید از جوکر ۱۲ نفر را کشت! پس از آن خیلی از آدمها خواستار لغو اکران این فیلم شدند.
شما گفتید مخاطبان رسانه در ایران در دسته مخاطبان سطح بالا و پیچیده هستند. برای این مخاطب باید چه کار کرد؟
بله ما با مخاطبان high content مواجه هستیم که به شدت پیچیده هستند و حرف صریح و مستقیم را از رسانه نمیپذیرند. بنابراین آن عناصری که متولیان رسانه و صاحبان فرهنگ هستند، باید به فکر کنشگری مردم باشند. به تعبیر دیگر آن واقعیت رسانهای را به واقعیت اجتماعی تبدیل کنند. البته در سیر تاریخی رسانهمان که نگاه کنیم، خصوصاً در چند سال اخیر، یکسری اتفاقات خوب رقم خورده است. مثلاً آن گروه «جوانمردان ایران» که در عصر جدید ورزش زورخانهای اجرا میکردند. ورزشی باستانی که واقعاً داشت فراموش میشد و جزء ورزشهایی بود که طبق آمارهای رسمی وزارت ورزش و جوانان پیشبینی میشد تا پنج سال آینده منقرض شود. ولی گروه جوانمردان ایران توانستند از طریق یک رسانه قدرتمند و کاملاً هوشمندانه دوباره ورزشهای زورخانهای را زنده کنند.
طبق آمارهای فدراسیون ورزشهای پهلوانی و زورخانهای بعد از پخش عصر جدید و اجرای گروه جوانمردان ایران، اقبال جوانان به زورخانهها خیلی بیشتر شد. در چند شهر زورخانههای جدید تأسیس شد. برنامههای تلویزیونی به واسطه آن پیوستهای رسانهای که بعد از یک اتفاق مهم رسانهای رخ میدهد، شکل میگیرد. پس پیوستهای رسانهای شکل گرفت که باز هم توانست به این جریان و اقبالی که از سمت جوانان ایجاد شده بود، بیفزاید. این جا هم یک واقعیت رسانهای به یک واقعیت اجتماعی تبدیل شد.
اخیراً همین سریال یاغی هم باعث شده طبق آمارهایی که مربیان کشتی ارائه میدهند، به طرز شگفتانگیزی اقبالها به ورزش کشتی افزایش پیدا کند. مردم این را به حسن یزدانی و قهرمانی و مرام پهلوانیاش گره میزنند و طبق آمارهای غیررسمی و میدانی پس از پخش این سریال جوانان، نوجوانان و حتی کودکان به این ورزش مشتاقتر شدهاند.
ما شاید خیلی در بحث تهاجم فرهنگی کار کرده باشیم ولی یکی از مولفههای اصلی و عناصر مهمی که میتواند استحکام فرهنگی را در آن ساختار و بافتار فرهنگی کشور ساری و جاری کند، همین کنشگریهای آگاهانه در فیلمها، سریالها و محصولات رسانهای ما است. متأسفانه اگرچه سالهای قبل کنشگریهایی داشتیم که مثالهایش را هم خدمتتان عرض کردم، اما این کنشگریها آگاهانه نبوده است. در مثال فوتبالیستها، ۷سال بعد به نتیجه رسیده است. ما هیچ وقت در سیاستگذاریهای رسانهایمان یکسری کنشگریهای رسانهای آگاهانه را رقم نزدهایم که منجر به برخی واکنشهای اجتماعی، فعالیتها و رفتارها یا حتی مطالبهگریهایی شود که منفعتش برای مردم و جامعه باشد. اگر هم تولیداتی داشتیم یا اتفاقی بوده یا آنقدر پیام داخل آن گلدرشت بوده که با توجه به جنس مخاطبان کشور ما بیشتر او را پس زدهاست. یعنی مخاطب از قبل متوجه است که اصلا این تولید رسانهای ساخته شده که او را به سمتی هدایت کند لذا نسبت به آن گارد میگیرد. در صورتی که مخاطب خودش باید در فضای ذهنی خودش به آن پیام برسد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: سریال یاغی فوتبالیست ها کشتی استحکام فرهنگی تهاجم فرهنگی واقعیت رسانه ای استحکام فرهنگی واقعیت اجتماعی برای اولین بار تعبیر دیگر کارتون تولید فوتبالیست ها تهاجم فرهنگی رسانه ای طبق آمارهای رسانه ای رسانه ای بعد از پخش کنشگری ها ساخته شده رسانه ها مقوله ای یک مقوله تولید شد ساخته شد پخش شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۱۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
استقبال یک میلیون خانوار اصفهانی از کالابرگ الکترونیک
کالابرگ الکترونیک از بهمن پارسال تا اردیبهشت امسال یک فصل پرافت و خیز را پشت سرگذاشت و با استقبال دو سوم خانوارهای اصفهانی از این طرح به پایان مرحله نخست رسید و اکنون ادامه یا تغییر شیوههای اجرای این طرح به تصمیم و سیاستهای دولت بستگی دارد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، فرصت سه ماهه اجرای طرح کالابرگ الکترونیک رو به پایان است اما با وجود استقبال دهکهای اول تا هفتم از این طرح هنوز تکلیف ادامه یا تغییر شیوه اجرای فجرانه مشخص نیست، طرحی که از هفدهم بهمن پارسال شروع و قرار شد در یک زمانبندی سه ماهه تا اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه یابد.
سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره احتمال ادامه یا تغییر طرح فجرانه میگوید: برای ادامه پرداخت جایزه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ الکترونیکی (طرح فجرانه) موضوع در حال پیگیری و بررسی است که به زودی نتیجه اعلام میشود.
شباهت کالابرگ و یارانه نقدی در این است که هر دو کمکهزینههای معیشتی از سوی دولت است؛ اما نخستین تفاوت آن است که یارانه را میتوان بهصورت نقدی دریافت کرد اما اعتبار کالابرگ اینگونه نیست همچنین محدودیتی در استفاده از مبلغ یارانه وجود ندارد؛ اما اعتبار کالابرگ الکترونیکی تنها به برخی ۱۱ کالای اساسی در سبد معیشتی افراد تعلق میگیرد.
دومین تفاوت این دو کمکهزینه، دهکبندی آنهاست، کالابرگ تنها متعلق به دهکهای اول تا هفتم است که شامل قشر ضعیف تا متوسط و کم درآمد جامعه میشود، اما یارانه متعلق به ۹ دهکبندی است که همه آنها ماهانه مبلغ مشخصی را بهعنوان کمک هزینه معیشتی دریافت میکنند.
مبلغ کالابرگ الکترونیکی برای دهکهای اول تا سوم ۶۲۰ هزار تومان و برای دهکهای چهارم تا هفتم ۵۲۰ هزار تومان است به عبارت دیگر مبلغ کالابرگ الکترونیکی برابر با مبلغ یارانه برای هر شخص بهعلاوهی ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان اعتبار تشویقی استفاده از کالابرگ الکترونیکی است که مابهالتفاوت قیمت اقلام با ارزش روز آنها به شمار میآید.
قیمت سال ۱۴۰۳ برای ۱۱ کالای اساسی مدنظر دولت ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان در نظر گرفته شده بود که خانوارهای دهکهای اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید آنها، فقط باید ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان پرداخت کنند و مابهالتفاوت آن به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان، از محل اعتبار دولت تأمین میشود.
اقلام کالابرگ الکترونیکی نیز شامل ۳ کیلوگرم شیر، ۴۰۰ گرم پنیر، ۱ کیلوگرم تخممرغ، ۲ کیلوگرم مرغ، ۸۰۰ گرم روغن مایع، ۷۰۰ گرم ماکارونی، ۲ کیلوگرم برنج، ۲.۵ کیلوگرم ماست، ۵۰۰ گرم قند و شکر، ۱.۲ کیلوگرم حبوبات و ۱ کیلوگرم گوشت بوده که برند آن تعیین نشده است؛ بنابراین، دست خانوارها برای انتخاب برند کالاهای اساسی باز است.
اما با نزدیک شدن به پایان مرحله نخست طرح فجرانه، زمزمههایی درباره بازنگری در روشهای اجرا و کاهش اشکالات آن شنیده میشود، برخی منابع نیز از احتمال تغییر مبالغ و یارانه تشویقی خبر میدهند زیرا این طرح متناسب با تورم اجرا میشود و لازم است نسبت به تورم یارانه تشویقی نیز افزایش یابد.
روزهای پایان مرحله نخست یارانه تشویقیمهدی کریمی، مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در گفتوگو با ایمنا درباره این طرح اظهار کرد: طرح کالابرگ الکترونیک از اسفند سال ۱۴۰۱ شروع شد و شیوههای مختلفی را با توجه به تکالیف مقرر قانونی طراحی کردند ابتدا در خرداد ماه سال گذشته بسته تشویقی ۸۰ هزار تومانی و سپس از تیر تا شهریور پارسال، بسته تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی در دستور کار قرار گرفت و سرانجام از ۱۷ بهمن طرح فجرانه که تاکنون ادامه دارد.
وی خانوادههای دهک یک تا هفت را زیر پوشش کالابرگ الکترونیک دانست و افزود: اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی یارانه تشویقی برای خرید ۱۱ قلم کالابرگ که شامل لبنیات، گوشت، مرغ، حبوبات، روغن، ماکارونی و برنج پیشبینی شده که جدا از یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی است، مرحله نخست از بهمن آغاز شد از اسفند تا ۱۷ فروردین و سرانجام تا ۱۷ اردیبهشت نیز تمدید شد که آخرین مرحله طرح کالابرگ الکترونیک به نام فجرانه به شمار میآید.
مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اعلام دهکبندی خانوارها از طریق سامانه حمایت خاطر نشان کرد: از طریق شمارهگیری کد دستوری یا نصب برنامه کاربردی شما نیز امکان استعلام یارانه و مشاهده اعتبار آن وجود داشته است از سوی دیگر فروشگاههای طرف قرارداد طرح میز از طریق نصب پوستر یا اعلام در اپلیکیشن شما قابل مشاهده هستند.
مشارکت هفت هزار و ۵۰۰ فروشگاه طرف قرارداد در استان اصفهانکریمی از مشارکت بیش از ۵۰۰ فروشگاه زنجیرهای استان اصفهان و بیش از ۷ هزار فروشگاه خرد در طرح کالابرگ خبر داد و گفت: در مجموع بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ فروشگاه کالاهای مشمول یارانه تشویقی را به مصرف کنندگان عرضه میکنند همچنین شماره چهاررقمی ۰۲۱۶۳۶۹ برای پاسخگویی به پرسشهای افراد درباره این طرح در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به استقبال بیش از یک میلیون خانوار در استان اصفهان از این طرح گفت: آمار نشان میدهد که بیش از ۷۰ درصد خانوادههای اصفهانی اقلام کالابرگ الکترونیک را خریداری کردند و بیش از ۱.۲ همت نیز از این قالب اعتبار پیشبینی شده دولت در استان هزینه شد که سه برابر این رقم نیز مردم هزینه کردند.
به گفته مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان سبد خرید کالابرگ ۷۴۳ هزار تومان در نظر گرفته شده که ۵۲۳ هزار تومان آن نقدی پرداخت میشود و ۲۲۰ هزار تومان نیز اعتبار کالابرگ دولت است.
کریمی ستاد کالابرگ الکترونیک استان اصفهان و شهرستانهای آنرا متولی رسیدگی به این طرح دانست و تاکید کرد: رؤسای ستاد در شهرستانها، فرمانداران هستند و دبیر ادارات تعاون کار و اعضا نیز از اداره صنعت، جهاد کشاورزی، ارشاد، تعاون روستایی، تعزیرات حکومتی تشکیل میشود که در زمینه نظارت بر اجرای طرح نیز فعالیت میکنند.
تخلف کمتر از پنج درصد فروشگاههاوی شماره تلفن ۱۲۳ اداره کل صمت را آماده دریافت و رسیدگی به شکایات اعلام کرد و گفت: اداره کل تعزیرات حکومتی نیز در این موضوع فعال است و با تشکیل گروههایی در شهرستانها بر مراکز توزیع نظارت میکند همچنین در صورت دریافت گزارشهای مردمی موضوع پیگیری خواهد شد.
مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان مرحله نخست برخورد با متخلفان را شامل تذکر شفاهی اعلام کرد و افزود: با توجه به ناآگاهی برخی از فروشندگان، در صورت گزارش تخلف این تذکر در دستور کار قرار میگیرد اما تکرار تخلف باعث قطع ارتباط و خروج از سیستم توزیع کالابرگ همراه بوده است.
کریمی آمار تخلفات فروشگاههای طرف قرارداد طرح فجرانه در استان اصفهان را از میانگین کشور پایینتر برشمرد و گفت: آمار تخلف به کمتر از پنج درصد فروشگاههای مشمول در استان میرسد که با توجه به جدید بودن و ناآشنایی توزیعکنندگان با این طرح در ابتدا تذکر در دستور کار قرار گرفت اما متناسب با نوع تخلف برخوردهای دیگری مانند تذکر کتبی و پلمب فروشگاه نیز انجام شد.
وی درباره موارد تخلف یادآور شد: این موارد بر اساس ماده ۱۵ قانون تعزیرات حکومتی بررسی میشوند که ممکن است فروشگاهی از عرضه کالای مشمول خودداری کرده یا محدودیت برند خاصی از کالاها، دستکاری در وزن و کمفروشی یا گرانفروشی را به مصرفکنندگان تحمیل کرده باشد که این موارد متناسب با نوع تخلف از سوی بازرسان اداره صمت، بازرگانی و تعزیرات مورد پیگرد قرار میگیرد.
گزارشی از باب کمبود نداشتیممدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان درباره گلایه برخی خانوادههای زیر پوشش طرح از محدودیت توزیع اقلام پرمصرفی مانند گوشت قرمز و سفید ادامه داد: مصرفکنندگان در صورت مشاهده هر گونه تخلف موضوع را به سامانه اعلام کنند اما با توجه به اینکه ستاد تنظیم بازار این فروشگاهها را در اولویت تأمین اقلام گذاشته است تا استقبال مردم پوشش داده شود، در صورت تأمین هرگونه اقلام مصرفی، فروشگاههای توزیع کالابرگ الکترونیک در اولویت قرار دارند بنابراین گزارشی از باب کمبود نداشتیم زیرا که زمان اجرای این طرح یک ماهه است و در طول این مدت امکان تأمین اقلام مورد نیاز مصرفکنندگان وجود دارد.
کریمی اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ هزار فروشگاه زنجیرهای نیز طرف قرارداد یارانه تشویقی هستند و مشمولان میتوانند اقلام مورد نیاز خود را از این مراکز تهیه کنند با توجه به فراوانی مراکز توزیع، گزارشی از کمبود مواد غذایی نداشتیم و در صورت گزارش موارد احتمالی نیز مشکل کشوری بوده که تنها مربوط به اصفهان نمیشود.
وی کالابرگ الکترونیک را یکی از طرحهای بسیار بزرگ و بیسابقه توصیف کرد و گفت: این طرح برای نخستین بار با این ابعاد و شیوه توزیع در سطح کشور اتفاق افتاده و استان اصفهان با توجه به تعداد فروشگاههای تجهیز شده برای اجرای طرح، میزان مشارکت مردم و پایین بودن میزان تخلفات از میانگین کشوری، جز استانهای پیشروی کشور به شمار میآید.
مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان درباره آینده این طرح نیز تصریح کرد: اجرای کالابرگ یک قانون است اما شیوه اجرا ممکن است متفاوت باشد، سال گذشته این طرح به دو شیوه اجرا شد اما با عنوان فجرانه ادامه یافت و از هجدهم اردیبهشت به بعد نیز باید منتظر تصمیمات هیئت دولت و ابلاغ آن به وزارتخانهها باشیم.
به گزارش ایمنا، دولت در این طرح جامع تلاش کرد تا از طریق یارانهها سبد غذایی مورد نیاز مردم را تا اندازه قابل قبولی تأمین کند از این رو با اختصاص این طرح به دهکهای مختلف جامعه شیوه جدیدی را در تأمین نیازهای غذایی مردم ابداع کرد همچنین آمارها و گزارشهای منتشر شده نشان میدهد این طرح نمره قابل قبولی را از مردم به دست آورده است روندی که زمزمههای ادامه این طرح را قوت میبخشد اما هنوز دولتمردان درباره این موضوع شفاف و صریح اظهار نظر نکردهاند.
کد خبر 748938